سرخط خبرها

نگاهی به حاشیه‌های روز پنجم جشنواره فیلم فجر مشهد

  • کد خبر: ۵۸۳۲۵
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
نگاهی به حاشیه‌های روز پنجم جشنواره فیلم فجر مشهد
در روز پنجم هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد فیلم‌های «منصور» و «خط فرضی» در سینما‌های هویزه، آفریقا، گلشن، سیمرغ و ویلاژتوریست روی پرده رفتند و دو فیلم «ابلق» و «گیج‌گاه» هم در سینما اطلس اکران شدند تا جشنواره به روز‌های پایانی خود نزدیک شود. فیلم‌هایی که هرکدام فضای متفاوتی داشتند و گروه خاصی از مخاطبان را با خود همراه کردند.
شهرآرانیوز - در روز پنجم هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد فیلم‌های «منصور» و «خط فرضی» در سینما‌های هویزه، آفریقا، گلشن، سیمرغ و ویلاژتوریست روی پرده رفتند و دو فیلم «ابلق» و «گیج‌گاه» هم در سینما اطلس اکران شدند تا جشنواره به روز‌های پایانی خود نزدیک شود. فیلم‌هایی که هرکدام فضای متفاوتی داشتند و گروه خاصی از مخاطبان را با خود همراه کردند.


تلخی در «ویلاژتوریست»

فرنوش صمدی که سال‌ها به‌واسطه فعالیت در حوزه فیلم کوتاه، چهره‌ای شناخته‌شده در سینمای ایران محسوب می‌شد، امسال و با فیلم سینمایی «خط فرضی» در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. فیلمی آن‌قدر تلخ که تماشاگران معدود سالن ویلاژتوریست، به جز آن چیز دیگری برای گفتن نداشتند.
 
در روز پنجم جشنواره، سالن پنجاه‌وچهارنفره این سینما با یک سوم جمعیت یعنی ۱۸ نفر در سیانس اول خود، به اکران «خط فرضی» پرداخت و تقریبا ظرفیت سالن تکمیل شد. اما تلخی فیلم صمدی، حتی جلوه‌های دیگر فیلم همچون بازی تأثیربرانگیز سحر دولتشاهی و نمادپردازی‌های صمدی را نیز تحت‌الشعاع قرار داده بود. «خط فرضی» اولین پروژه سینمای بلند صمدی بعد از ساخت فیلم‌های کوتاهی، چون «نگاه» و «سکوت» است و چندی پیش، جایزه بهترین فیلم بخش ویژه فیلم‌های اول و دوم کارگردان جشنواره بین‌المللی فیلم وایادولید اسپانیا را به خود اختصاص داده است.
 
همین حضور در جشنواره‌های خارجی پیش از جشنواره فیلم فجر، باعث شده دو فیلم سینمایی «تی‌تی» و «خط فرضی»، از رقابت در بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی کنار گذاشته شوند. «تی‌تی» و «خط فرضی» با استقبال مخاطبان، در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های جشنواره قرار گرفته‌اند. البته در سینما‌های خراسان رضوی، تمام بلیت‌های این فیلم به فروش نرفته است.


فروش جشنواره‌ای هم به نفع سینما نیست

«خط فرضی» در حالی، نوزدهم بهمن ۱۳۹۹ روی پرده سینماگلشن به نمایش درآمد که تماشاچیان از حاشیه‌ای که در نشست خبری این فیلم برای پژمان جمشیدی به وجود آمده بود، باخبر شده بودند. چنددقیقه‌ای مانده به نمایش فیلم، جوانی علاقه‌مند به این مهم‌ترین رویداد هنری در ایران، با اشتیاق منتظر ورود به سالن بود. او که برای تماشای فیلم‌ها در هویزه و گلشن رفت‌وآمد می‌کند؛ درباره این فیلم چنین می‌گوید؛ پژمان جمشیدی همیشه در بازیگری درخشیده است، حالا درباره شخص دیگری بگویند دنبال دیده شدن است، می‌پذیرم، اما جمشیدی واقعا هم در کمدی و هم در نقش‌های جدی امتحانش را پس داده است.
 
در پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر مشهد، برخی مردم غافل از اینکه بلیت‌های جشنواره فجر فقط اینترنتی به فروش می‌رسد، برای خرید بلیت به گیشه سینما‌گلشن مراجعه می‌کنند، اما یکی از کارکنان سینما از این حضور حداقلی رضایت چندانی ندارد؛ به نفع مردم است در این آرامش فیلم ببینند، اما به نفع سینما اصلا. در گلشن، اما خبری از شور و حال جشنواره فجر نیست. مردم مثل روز‌های دیگر بلیت تهیه کرده‌اند و به تماشای فیلم نشسته‌اند. البته سیانس‌هایی مثل فیلم «خط فرضی» که با همان یک‌سوم ظرفیت سالن، پُرشده است نشان از آگاهی علاقه‌مندان درباره فیلم‌های این دوره از جشنواره است. تا به این جای کار، فیلم «بی‌همه‌چیز» در گلشن رکورد زده است، اما روز‌های دلسردکننده هم داشته است، مثل همین نوزدهم بهمن که برای فیلم «منصور» فقط ۲۰ بلیت فروخته بود.


روز خوب هویزه

هویزه هم برنامه‌ای مشابه با سینماگلشن و ویلاژتوریست داشت. سینماهویزه در سیانس اول فیلم «منصور» با بازی محسن قصابیان بازیگر خراسانی در نقش شهید ستاری را روی پرده برد. این فیلم در سالن شماره یک هویزه که تقریبا ظرفیتش کامل شده بود اکران شد.
 
یکی از تماشاگران درباره این فیلم چنین می‌گوید: فیلم خیلی خوبی بود کاش افرادی مثل شهید ستاری بیشتر داشتیم. مخاطب دیگری هم از بازی خوب بازیگر نقش شهید ستاری و شباهت ظاهری آن‌ها تعریف می‌کند. از صحبت‌های مطرح شده به نظر می‌رسید مردم تاحدودی از تماشای فیلم سیاوش سرمدی لذت‌برده‌اند. سیانس دوم سینما هویزه هم به اکران فیلم «خط فرضی» اختصاص داشت. این فیلم که با استقبال تماشاگران روبه‌رو شده‌بود در سه سالن یک، دو و سه با ظرفیت یک سوم کامل به روی پرده رفت.
 
فیلمی با موضوع تلخ که بیشتر تماشاگران را متأثر کرده بود. نظرها، اما درباره فیلم فرنوش صمدی متفاوت بود. مخاطبی که بیشتر فیلم‌های جشنواره را تا به اینجا دیده می‌گوید تنها نقطه قوت فیلم فرنوش صمدی بازی بازیگرانش است و او دلیل این همه اتفاقات تلخ را در یک فیلم نمی‌فهمد. اما مخاطب دیگری که به نظر می‌رسید تحت‌تأثیر فیلم گریه هم کرده‌بود پیشنهاد می‌کرد که همه این فیلم را ببینند. به نظر او واقعیت زندگی در «خط فرضی» به خوبی به تصویر کشیده شده است.


برنامه سینما‌ها در ۲ روز پایانی

امروز ۲۱ بهمن سینما اطلس در سیانس ۱۵ «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و در سیانس ۱۸ «بی‌همه‌چیز» ساخته محسن قرایی را اکران می‌کند. باقی سینما‌های مجری هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر امروز «زالاوا» ساخته ارسلان امیری و «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان را روی پرده خواهند برد.
 
سینما‌های هویزه، سیمرغ و آفریقا در سیانس اول «زالاوا» و در سیانس دوم «شیشلیک» را پخش خواهند کرد، در ویلاژتوریست و گلشن هم این فیلم‌ها در سیانس‌های جابه‌جا اکران می‌شوند. فردا ۲۲ بهمن در آخرین روز جشنواره سینمااطلس اکران نخواهد داشت و سینماهویزه، آفریقا و سیمرغ در سیانس ۱۵ «روشن» و در سیانس دوم «روزی روزگاری آبادان» را روی پرده می‌برند. این دو فیلم در ویلاژتوریست و گلشن در سیانس‌های جابه‌جا اکران می‌شوند.
 
 
درباره فیلم «ابلق» نرگس آبیار | جشنواره فجر ۳۹
 
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->